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„Underbody“

By 28. August 2019 No Comments

A duet within herself. A construction of five KUKA Robots move an abstract figure which dances with a performer.

This 15-minute performance is based on the choreographer Gertrud Bodenwieser and serves as the coninutation of last year’s co-operation with Johannes Braumann and the Ars Electronica Futurelab. In Bodenwieser’s piece “Demon Machine” (1923), five dancers transform into one machine, now five machines transform into one dancer. One person used to control a part of the machine then, an industrial Kuka-Robot takes over a body part now. Choreographer and dancer Silke Grabinger enters a dance with this puppet. The technology serves as the male counterpart, the animus, with whom Grabinger is being confronted. Who mirrors whom, who reacts on whom, or who is leading is unclear in this dance. The investigation questions the relevance of Bodenwieser’s assessment which states that machines are occupying a more and more predominant role in our society and humans are not in control.

Von der Choreographin Gertrud Bodenwieser ausgehend knüpft diese 15-minütige Performance an die letztjährige Kooperation mit Johannes Braumann und dem Ars Electronica Futurelab an. In Bodenwiesers Stück „Dämon Maschine“ (1923) verwandelten sich fünf Tänzerinnen in eine Maschine, nun spielen fünf Maschinen einen Tänzer. Steuerte damals eine Person ein Maschinenteil, so übernimmt jetzt ein industrieller Kuka-Roboter ein Körperteil. Choreographin und Tänzerin Silke Grabinger begibt sich in einen Tanz mit dieser Marionette. Der Tänzerin wird in der Technik ein Mann gegenübergestellt, ein animus, mit sie auch in sich konfrontiert ist. Im Tanz kann unklar werden, wer wen spiegelt, wer auf wen reagiert oder wer wen führt. Dabei tritt die Frage nach der Relevanz von Bodenwiesers Einschätzung auf, dass in der bestehenden Gesellschaftsform Maschinen die Vorherrschaft über die Menschen gewinnen, anstelle dass die Menschen die Maschinen kontrollieren.

Artistic Director, Performance: Silke Grabinger | Idea: Johannes Braumann | Piano: Markus Poschner | Lighting Designer: Jan Derschmidt | Visuals & Sounds: Peter Freudling – Ars Electronica Futurelab | Sound Mastering: Ivan Shopov | Tracking/Motioncapturing: Peter Freudling, Roland Aigner | VJ: Gerhard Senz | Productionteam: Olga Swietlicka, Sandra Krampelhuber, Adelina Nita, Sandra Eidenberger | Dramaturgical Advisor: Ludwig Felhofer | Costume Designer: Bianca Fladerer | Video: Magdalena Schlesinger, Alice Hulan, Thomas Guggenberger, Shari Ehlers | Video Cut: Magdalena Schlesinger | Roboter: KUKA FORTEC KR360 R2830, 4x KUKA Agilus KR6 R900 – 2

In cooperation with Ars Electronica Festival 2019, Creative Robotics, UfG Linz (AT): Johannes Braumann, Amir Bastan, Anna Seyr, Karl Singline. Supported by KUKA, Yamaha, Beckhoff, Grand Garage und Viewpoint System.

A production of  SILK Cie. & SILK Fluegge, supported by Linz Kultur, Land Oberösterreich and the BKA.