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„Si(e)Si“

By 26. April 2019 No Comments

5mm above the floor

5mm über dem Boden 

40 min.

“SiSi” is a breakdance move, and “Sissy” is not only the term for an older sister, but also used to describe a queer man who acts like a woman. “Si(e)Si” deals with the subject of breakdance and transfers the form of a 360degrees performance to the theatre context. It also investigates the movement patterns of B-Girls (aged 8 to 38) in the context of sex and gender identities. This reflexion reacts to the fact that in breakdance, women often imitate a male body and don’t adapt the moves to their own bodies and possibilities. The performance also deals with the history of B-Girling and searches for women’s breakout attempts which led to the development of other movement patterns. It then investigates whether these attempts have already formed a new sort of vocabulary. This performance is being developed based on the long-term project “B-Girl Circle” and tries to strengthen the role of women who practice b-girling as well as their social reception. Because of their small number they occupy a special position and are only “5mm above the floor”.

„SiSi“ ist ein Breakdancemove, „Sissy“ aber auch eine ältere Schwester und ein Mann der sich wie eine Frau verhält. „Si(e)Si“ kreist somit um Breakdance, es überträgt die Form der 360°-Performance auf den Theaterkontext, und ist eine Untersuchung der eigenen Bewegungsqualitäten von B-Girls (im Alter von 8-38 Jahren) hinsichtlich Geschlecht und Genderidentitäten. Diese Reflexion reagiert auf den Umstand, dass Frauen im Breakdance oft einen männlichen Körper nachahmen und die Bewegungen nicht auf die Möglichkeiten und Besonderheiten des eigenen Körpers umlegen. Sie hat auch einen historischen Zug, indem sie die Geschichte des B-Girling in den Blick nimmt. In dieser Geschichte sucht sie nach Ausbruchsversuchen von Frauen, die in anderen Bewegungsformen mündeten, und fragt, ob diese Formen bereits ein eigenes Vokabular bilden. 

Diese Performance entsteht im Rahmen des Langzeitprojekts „B-Girl Circle“ und versucht die Stellung von Frauen, die B-Girling betreiben, und deren gesellschaftliche Wahrnehmung zu stärken. Denn aufgrund ihrer geringen Anzahl haben sie eine Sonderstellung und sind erst »5mm über dem Boden«. 

Director, Concept, Choreography: Silke Grabinger | Performance: Farah Deen, Jerca Roznik Novak, Amabel Thomas, B-Girl Circle Performers | Production Management: Sandra Krampelhuber | Productionteam: Sandra Eidenberger, Adelina Nita | Choreographic Advisor: Gergely Dudas | Dramaturgy: Ludwig Felhofer | Lighting Designer: Jan Derschmidt | Costume / Stage Designer: Bianca Fladerer | Video: Magdalena Schlesinger | Fotocredit: Meinrad Hofer | Musik: Ivan Shopov

A production of SILK Cie. & SILK Fluegge, supported by Linz Kultur, Land Oberösterreich and the BKA. Supported and in cooperation with Schäxpir Festival 2019.

https://www.tanzschrift.at/buehne/kritisch-gesehen/1084-silkfluegge-si-e-si-5mm-ueber-dem-boden

https://kurier.at/kiku/mit-breakdance-geschlechter-grenzen-sprengend/400536130